Crisisbestendigheid

Met enige regelmaat prijzen mensen mij om mijn crisisbestendigheid (3 keer woordwaarde). Weer opstaan na tegenslag en weer zin krijgen in het leven is blijkbaar niet zo vanzelfsprekend als het soms lijkt. Een ontzettend lief compliment, en hoe ouder ik word, hoe meer ik me ook besef dat ik inderdaad beschik over een grote dosis van deze bestendigheid. Gelukkig maar. Anders had ik er nu niet zo bijgezeten. Ik ben er ook van overtuigd dat iedereen meer in zijn mars heeft dan hij of zij van te voren kan vermoeden.

Niet elke persoon is hetzelfde, niet elke tegenslag is hetzelfde, en daarmee is ook de uitkomst van elke situatie niet hetzelfde. Mijn stelregel is:

Gebeurtenis + Reactie = Uitkomst

In die reactie zit de crisisbestendigheid verborgen. In Psychologie Magazine van afgelopen december stond een artikel over dit onderwerp. In dit artikel gaat men uit van 4 eigenschappen die nodig zijn om crisisbestendig te kunnen zijn. Het goede nieuws: deze eigenschappen kun je trainen. In dit blog neem ik ze graag met je door.

Optimisme

Kijk eens kritisch naar jezelf. Is het glas bij jou halfvol of halfleeg? Logischerwijs is de crisisbestendigheid bij mensen met meer optimisme groter dan bij mensen met meer pessimisme.

Kijkend naar mijn eigen situatie. Mijn glas is meestal halfvol. Dit betekent niet dat het nooit eens halfleeg kan zijn. Die dagen heb ik ook. Ik noem ze mijn “grapefruitdagen”. Alles is stom, niet leuk, de wereld is tegen me, niks gaat zoals het moet gaat. Enfin, je kent ze wel: je meest zure dagen. Niks menselijks is ons vreemd.

De balans slaat gelukkig vaker uit naar halfvol, en dat is een belangrijk uitgangspunt om na een tegenslag weer op te krabbelen. “Er komt heus weer een dag dat ik geniet van de zon, de geitenboerderij, een ijsje, uit eten met vriendinnen…. Vul maar in. En precies die instelling brengt je van fake it naar make it.

Hoopvol

Na een tegenslag verder gaan vergt hoop. En dan niet passief in een hoekje zitten en passief hopen op een betere dag/week/maand/jaar, maar actief hopen.

Volgens het artikel in Psychologie Magazine bestaat actief hopen uit 2 factoren: motivatie en ideeën. Hetgeen je op hoopt moet belangrijk voor je zijn en je moet al ideeën hebben over hoe je dit kunt bereiken.  

In mijn geval was mijn hoop om mijn leven weer een voldoende te kunnen geven. Sterker nog: ik wilde minimaal een 8 scoren. De zesjes cultuur was nooit zo mijn ding. Met die motivatie zat het wel goed. Met nog een jaar of 60 voor de boeg weigerde ik om die zwartgesluierd en achter de geraniums door te brengen. Ideeën kwamen echt pas later. Een crisis te boven komen vergt tijd. Voor iemand met mijn geduldniveau niet altijd een makkelijke opgave, maar zo werkt het nou eenmaal. En met de tijd kwamen de ideeën. Sommige vielen af, sommige bleven overeind. Voor mezelf beginnen en meer schrijven was één van die ideeën. I rest my case.

Zelfvertrouwen

Een lastige deze. We zijn snel geneigd om aan te geven dat we niet altijd vertrouwen in onszelf hebben. Stel je voor dat je als arrogant wordt aangezien. Dat kan natuurlijk niet. Zelfvertrouwen koppelen we ook vaak aan onze fysiek, ons lichaam. En daar heeft het nou juist helemaal niks mee te maken. Het gaat over geloven in je eigen kunnen.

Ik geloof dat ik tot veel meer in staat ben dan dat ik aan mezelf heb laten zien. Hoewel een crisis in het verleden ook altijd een groeispurt inzette, groeide mijn zelfvertrouwen aan de oppervlakte niet. In mijn onderbewustzijn echter wel. Toen Stefan overleed had ik een bak aan zelfvertrouwen. En echt niet altijd, en echt niet op alle onderwerpen. Ik had wel de volledige overtuiging dat het goed zou komen. Op sommige vlakken ging dat soepeler dan op andere vlakken. Het aspect “goede moeder” zijn heeft het langste geduurd. Hierin was mijn zelfvertrouwen gereduceerd tot een miezerig krentje. En nog steeds is dit mijn achilleshiel. Echter, mijn zelfvertrouwen over mijn kwaliteiten als moeder zijn enorm gestegen. I believe I can do this!

Sowieso, als je opkrabbelt na een tegenslag en je gaat weer leven, is dat een enorme boost voor je zelfvertrouwen.

Veerkrachtigheid

Veerkracht is de mate waarin jij je kunt aanpassen aan een veranderende situatie of je kunt herstellen na een stressvolle gebeurtenis. Best een mond vol die “veerkracht”. Een aanvulling daarop is dat veerkracht ook is: groeien en leren van deze situaties. De Amerikanen zeggen niet voor niks: “What doesn’t kill you, makes you stronger!”

En zo is het eigenlijk ook gewoon. Dit besef was één van de eerste dingen die direct na de dood van Stefan tot me doordrong. Ik ben er nog! Onze zoon is er nog! Let’s do this. En natuurlijk stond ik hier geen vreugdedansje bij te doen inclusief bijbehorende Emiel Ratelband yell. Maar het besef was er wel. Meteen. Ik denk dat dit veerkracht is. En dat dit (naast de andere eigenschappen) voor het grootste gedeelte bepalend is voor de mate waarin je een crisis overwint.

********************************************************************************

Hoe zijn bovenstaande eigenschappen bij jou ontwikkeld? Sterk, of valt er nog winst te halen? Ga je alsjeblieft niet actief voorbereiden op alleen maar tegenslagen in je leven (dit komt je optimisme niet ten goede), maar het kan volgens mij nooit kwaad om eens stil te staan bij sommige van je eigenschappen en hoe deze al dan niet van invloed zijn op je dagelijkse leven en de keuzes die je maakt.

Gebeurtenis + Reactie = Uitkomst!

Add A Comment